Grekland 26/4-3 Maj-09!

Klockan 3 på morgonen bar det av till Landvetters Flygplats med Linda,Sandra och Ida. Hade inte hunnit gått och lagt mig på morgonen så man va lite allmänt snurrig. allt kändes lite konstigt och min väska kändes alldeldes för tung och jag ska erkänna att jag är inget vidare bra på att packa. Vill ju ha med mig dom grejerna jag inte kan utesluta just för säkerhets skulle ifall jag skulle ångra mig när jag väl är där. Sån är jag..även om jag vet med mig att man använder ju inet alla plagg ändå. Det är ju oftast nåt som man trivs lite extra med när man väl är där,men ändå trots detta lär jag mig aldrig det. Kanske next time ;-) Hiihii...

                              IDA  SANDRA
    
                                   JAG                                               LINDA


Klockan 6 gick planet så det va ju tidigt. Fördelen är ju att man är framme relativt tidigt på dagen så man kan va i solen :)

    
              
                            

Dags för flygmaten och det kändes ju lite fel att få lunch fram vid sjutiden på morgonen. Jag som trodde man skulle få frukost vid den tiden :O Jaja,detta va ju gott så det gick ju lika bra det. Skagenröran va riktigt god den :)

             

Framme på flygplatsen På Rhodos i Grekland och solen sken och fint väder va det när vi kom. Lyckat :D




Litet trivsamt och rätt nybyggt hotell skulle vi bo på och här ser vi den fina poolen!



Första dagen gick vi till Havet. Alltid lika spännande att se tycker jag för det är ju trots allt där man vill tillbringa dagarna. Bara ligga i solen och kanske ta ett dopp i det kalla. Varmt va det då inte ;-) Nepp,det ska jag inte påstå,men man kunde ju lika gärna bada där som att bada i poolen! Blev glad första gången man såg vattnet,det va så mycket finare än vad jag hade tänkt och föreställt mig innan faktiskt. Hade väl inet tänkt så mycket heller kanske,allt gick så fort det sista och vipps så va man i Grekland :O





Den första kvällen vi gick ut för att äta så gick vi i stort sett till den första resturangen vi såg vekade bra och då blev det denna resturang. NEFELI hette den och det va trevligt,god mat och trevlig personal. En dam och en gubbe som va rätt roliga ;-) Han skojjade en hel del med oss!


God mat!!!

Blev bjudna på någon sorts likör som dom har där. Luktade mest som sprit och tänkte väl att den snakar väl detsamma då,men där hade man fel. Smaken var betydligt mycket godare och det smakade riktigt gott :)


Härligt vid poolen en solig dag!



Andra gången så tänkte vi att vi provar väl en ny resturang. Gick lite längre bort och så fick jag syn på denna men det va liksom inet att alla vi 4 tänkte att den tar vi helt säkert. Men sa det att vi kan ju gå över vägen till resturangen och iallafall kolla menyn dom har. Så det gjorde vi. När vi väl kommer fram och ska kolla kommer världens stiligaste. MMmmm hör på den,ja han va riktigt fin han. Jag kände bara wow ;-) Haha! Han va snygg han! Där stod vi och han visade vad dom hade att erbjuda och yes vi bestämde oss för att äta där. Fick ett bord lite längre upp så det inet skulel blåsa för kallt längre ut längst gatan.

Här ser ni oss...ja Andre som den "stiliges" bror hette skulle ta kort på oss...





Man blev alltid bjudna på en drink vilket var trevligt :)

Hotellet på kvällen!

Bolognese var gott!!


Frukosten
varje dag bestod av knäckebröd,knäckebröd,knäckebröd. Knäckebröd till lunch ibland med. Ja knäckebröd igen. Vasa knäcke! Knäckebröd är jag lite trött på nu. Hade med mig lite riskakor,knäckebröd ja och lite frukt och det va tur för det gick ju till användning.

Gick till Supermarket och handlade lite ibland och hittade Multivitamin som man ibland köper här hemma ju så det va ju bra. Toppen! Dom hade också Vasa knäckebröd, smör och ost. Lite frukt och annat gott:)

Medelhavet-Stranden på Rhodos Västkust (Ialyssos)!

Sandra och jag tog ett dopp i det fina havet! Kallt var det men härligt att bada :)



1 Maj- TURKIET-Marmaris!

Tyckte det kunde va kul att göra en utflykt. En vecka är ju väldigt kort tid tycker jag så man hinner ju inte göra alla tankar och idéer som dyker upp. Men just Turkiet hade jag läst om hemma man kunde göra och tyckte redan då att det verkar kul. Hyra cyklar,åka till Falaraki för att se en annan strand och åka båt var väl lite mer grejer vi hade tänkt. Men somsagt så kan man inet hinna med allt. Bestämde oss för Turkiet och bokade den.

Klockan kvart över 6 på morgonen skulle bussen komma och den dagen blev det att man fick gå upp tidigt. Visseligen var man uppe rätt tidigt varje dag,men extra tidigt denna då. Sen va man ju uppe sent med dagen innan. Inte många timmars sömn här inte.

I bussen på väg till Rhodos stad!



                Linda och jag i bussen!

Framme i Rhodos stad och här ser vi färjan vi ska åka med....


                     
Grekiska flaggan i bild!


Satte oss här uppe först men blev lite för kallt så vi flyttade oss sen,kom ju på det att det lär ju blåsa till lite.



Än sålänge var det fint väder men vände snabbt :/
           
Satte oss där det var soligt och man smörjde ju in sig och allt för det blev riktigt fint väder,soligt och varmt. Men sen helt plötsligt så vände det bara. Riktigt trista moln och kom några regndroppar med vilket man inte ville veta av. Tyvärr är ju vädret inget man kan styra och bara till att anpassa sig efter. Hmm japp...verkligen! ;-) Fast det va ju bättre det va tråkigt väder en dag som denna än en dag man bestämt sig för att tillbringa på stranden.
Rikitgt kallt blev det och man kunde inte sitta kvar där utan fick gå in och massor med folk var det och inte en ledig plats fanns det. Man fick ju sitta där på golvet frusna och trötta. Hade ju räknat med iallafall lite sol och att man inte skulle tillbringa mestadels av tiden på en färja,så det va ju lite kläder man hade på sig. Korta shorts och en tubtopp,japp det va det det. Jäkla tur man hade med sig en kofta,fast riktigt så korkad är man väl inet som tur är ;-)


Marmaris....


Lämnat färjan och det tog längre tid än jag hade trott det skulle ta!

Gick till våran buss vi skulle åka med och först så åkte vi upp till detta utsiktsstället för att ta lite bilder och så. Väldigt fint men sen hade det väl varit lite finare om bara solen hade kunnat varit framme hela tiden.


Fin utsikt!



 
Åkte därefter till två butiker som vi besökte. Den första var en smyckesbutik och fint va det där inne,många fina smycken och kanske lite väl fint för min del. Hii ;-) Kände bara när dom sa att vi hade en halvtimme -45 minuter på oss att det va onödigt mycket tid. Jag är sån att nä'r jag vet med mig att jag inget ska ha så är den tiden väldigt länge. Herregud,vad ska man göra så länge. Jag kan va inne i en affär yttersl lite tid och vet redan med mig då att nej här finns inget så har jag fått nog.
Det andra stället vi besökte var då detta.....


Ojdå..där stod män i kostym och man kom in i en sal,lite som en konferenslokal och fick såhär "skol"feeling och redovisningar dök upp i huvudet. (Inget jag gillar) Var som en gång och hur ska jag nu förklara detta. Hade vart bra med en bild,nä nu måste jag leta upp en bra bild. Har för mig jag sett en bra innan.
Nu hittar jag ingen bild,har ju för mig jag sett en bild därifrån på nån sida. Men det ör ju när man letar som man inet hittar,så skit samma. Står iallafall såhär:

På vägen till basargatan besöker vi Fidan Center, ett stort shoppingcenter som säljer skinnvaror. Där får vi se en liten modevisning. Guld och juveler är något som Turkiet är vida känt för, naturligtvis får även vi chansen att förgylla besöket i butiken Dimond & Gold Shop.

Ja det va ju just det vi gjorde. Modeshow...När man då sitter där och stolar runt om den här catwalkscenen så stod en man där och pratar. Helt plötsligt så börjar han peka på vissa och ska få upp dom på scenen och shit va mitt hjärta slog volter där. Snälla ta inte mig,ta inte mig!!! Rätt som det va så pekade han åt mitt håll,så jag och Linda skulle upp på scenen. Jag tänkte bara NEJ va är detta?! :O
Alla vi som va uppe på scenen skulle gå bakom och där satte en man på mig en jacka,röd och verkligen ingen jacka jag skulle köpa i första hand. MInns knappt hur den såg ut,jag va helt förvirrad på vad det va vi skulle få utsätta oss för. Eller JAG,va ska jag nu göra. Linda hade en turkos skinn av nåt slag. Sen knäpper han den och ber mig gå lite längre fram ut mot scenen fast ändå bakom. Musik sätts på och han ber mig gå ut. Där höll jag på att svimma...näää va skämmigt. Alltså jag gick fram dit då mot publiken så lång scenen va och jag höll på att skratta ihjäl mig,kunde bara inte hålla mig för skratt. Hade väl känts bättre om jag hade fått se någon annan gå ut innan och sett hur den betett sig,men inet då. Jag va först ut och stackars mig. Vände och gick sen in,dom tog av mig jackan och sen på med en ny. Denna gången en svart. Han knäppte knapparna,drog åt skärpet och mätte i armarna så allt såg bra ut och det va pinsamt. Gick min lilla gång dit fram och jag gillade inte riktigt att alla kolla på en när man gick där och hjälp,det måste väl ha sett ut som jag inet hade några byxor på mig för jag hade ju så korta shorts :O å neeej så pinsamt. HAHA! Men jag skratta ju så det va ju kul med ;-)
Sen skulle vi stå där på rad. Män med solbrillor och en tjej som va modell gick sin lilla gång och ja sen ut bakom och sen va det klart,dom tacka en och vipps hade man provat på det! Lite för kort för att platsa som en sån,annars en kul grej ;-)
Hohojaja vilken grej!

Efter detta var det sedan dags för en Turkisk lunch!


Det första var några röror och den enda som smakade gott var den till höger! Den röda röran i mitten var väldigt stark och man tog ju inte pyttelite när man smakade.


Detta köttet var gott och det va ju kul att äta lite Turkiskt :)

Efter den inte sådär hemskt goda lunchen bar det av till Bazaren för att shoppa! Var inne i en affär och killen som jobba där va ju för rolig. Just hur han pratade fick en bara att skratta. Ja det va kul. Bara där innen hos han va vi rätt länge och försökte fått prutat på en ljuslykta,men det gick inget vidare. Han ville inte sälja den så billigt som vi ville haft den. så det blev ingen sån. Köpt en sån innan och dom är för övrigt väldigt fina. Jaja..
Sista affären vi va i var i en väskaffär och killen som jobba där va ju för fin han! Ojoj...mmm där gick vi och kollade på väskor. Blev varsin väska köpt för min och Sandras del :)


Sen var denna dagen slut och dags att åka mot färjan igen. Otur som man har så blev det värre i halsen och blev inet bättre av att man hade så lite på sig och frös så på färjan. Men fick iallafall sitta innomhus på färjan,så det va ju en fördel. Trött va man efter en händelserik dag i Turkiet.


Väldigt fint :) :)


Hade så kul på kvällarna på resturangen men eftersom jag inte va bra och gärna ville sova eftersom det inte blivit så mycket sömn dessa dagar så hade det varit gott att sova. Men samtidigt är man ju bara där en gång. Skit samma,vi gjorde oss iordning och promenerade till resturangen för att bara ta en drink,dansa lite Grekisk dans och bara njuta av den fina musiken :)

PARADISE!

Ida och Jag!                                      Linda och Ida pratar(om vad tro)?

Dom spelar och sjunger! Han som spelar panflöjt där spelade otroligt fint!! Särskilt Titanic va ju så himla vackert!






















Jag efter en dag på stranden och påvg hem till hotellet och möljigen lite avkoppling vid poolen!


Våran sista kväll på Rhodos i Grekland tillbringade vi på våran favoritresturang!


Jag,Linda och Ida redo för resturangbesök ;-)

  Sandra & Jag                                                     Ida & Linda

      Sandra & Ida                                              Ida & Jag

San Francisco drink!

Så kommer man ju tillslut till den dagen man helt inte vill tänka på. Nämligen dags för hemfärd,lämna fina grekland och den trevliga resturangen. Men jag kommer nog garanterat komma tillbaka dit :D

Rummet&utanför rummet!

Så kom vi då till den dagen man helst inte vill nå,men som är så illa tvunget. Nämligen hemfärd och dags att lämna det fina Grekland :( Sorgligt men sant!


Bekymrad över att väskan väger för mycket. Joo min va alldeles för tung kändes det som!

Bussen på väg till flygplatsen. Där sa reseledaren med att dom är stränga här i Grekland när det gäller bagaget. Så det vill till att inte ha för tungt för då får man betala 6 Euro per kilo och hur kul är det. Den kan ju va fem kilo för mycket och då är ju det redan 300 kr :O Kan ju tala om att jag bler rejält nervös där.
Våran tur att väga väskorna och min vägde väl lite mer än 20 kg men behövde inget betala tack o lov :) Hooh vilken lättnat det blir när väskorna är inlämnade!!
Sandra,Ida, jag i planet och här har vi Linda! 

Grekisk sallad och "köttbullar" av nåt slag! maten va rätt god men inet salladen.

Några timmar i planet och sen va vi hemma i efter en väldigt härlig,spännande och framförallt rolig vecka i Grekland!
                 
 



Kommentarer
Postat av: marléne

Härlig resa :) Jag har varit i marmaris fyra gånger och tänkt åka över till rhodos men har aldrig blivit av :/

2009-05-14 @ 11:21:19
URL: http://marleneperssson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Detta var glansdagar det =)

2009-06-15 @ 13:17:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0